یک شبه از اهل سنت
(( طلبه پاسخگو ))
««دوستان خوبم بیاییم همه با هم پرسشگری را تجربه کنیم.»»

پرسش:
در بحث غدير خم،‌ اهل سنت اين بحث را مطرح مي كنند دور از ذهن است كه 120 هزار نفر شركت كننده در روز 18 ذي الحجه همه فراموش كنند وصيت پيامبر( را، و از اين جهت مورد شبهه قرار مي دهند.چه پاسخي داريد؟
پاسخ:
همانطور كه مرقوم فرموده ايد، حديث غدير از احاديث متواتري است، كه احدي نمي تواند در صدور آن از پيامبر اكرم( ترديد كند. تا آنجا كه نويسنده محقق، علامه اميني، در كتاب معروف "الغدير" اين حديث را از صد وده نفر از صحابه و ياران پيامبر( ، و از سيصد و شصت دانشمند و كتاب معروف اسلامي، نقل كرده است.
اما مسأله اصلي اينست كه اختلاف بنيادين شيعه و سني، به نحوه نگرش آنها به معناي امامت بر مي گردد. از نظر شيعه، امام چنانكه از عنوانش پيداست، به معني پيشوا و رهبر مسلمان است. و در اصول عقايد شيعه، امام معصوم به كسي گفته مي شود، كه در همه چيز جانشين پيامبر( است. با اين تفاوت كه پيامبر مؤسس مكتب مي باشد، و امام حافظ و پاسدار مكتب است؛ بر پيامبر وحي نازل مي‌گردد، ولي بر امام نه؛ او تعليماتش را از پيامبر( مي گيرد، و داراي علم فوق العاده اي است. از نظر شيعه، امام معصوم تنها به معني رهبر حكومت اسلامي نيست، بلكه رهبري معنوي و مادي، و ظاهري و باطني، و خلاصه رهبري همه جانبه جامعه اسلامي را برعهده دارد. او پاسداري از عقايد و احكام اسلامي را بدون هيچگونه اشتباه و انحراف، بر عهده دارد؛ و بندة برگزيده خداست.(1)
      و شيعه با توجه به معناي امام، معتقد است كه هيچكس جز خدا و پيامبر( (آنهم به الهام الهي)، نمي تواند امام و خليفه مسلمين را تعيين كند. زيرا شرط امامت طبق اين تفسير، داشتن علم وافر به تمام اصول و فروع اسلام است. علمي كه از منبع آسماني مايه بگيرد، و متكي بر علم پيامبر باشد؛ تا بتواند شريعت اسلام را حفاظت كند. و شرط ديگر آن است كه امام بايد معصوم باشد، يعني از هرگونه خطا و گناه مصونيت داشته باشد؛ تا بتواند مقام امامت و رهبري معنوي و مادي، و ظاهري و باطني است را بر عهده بگيرد. بنابراين امامت مقام بسيار والايي بوده است. و جز خداوند، كسي توانايي تعيين امام را ندارد. همانگونه كه قرآن كريم، در ارتباط با امامت حضرت ابراهيم مي فرمايد : "و اذا ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماماً" (2) (خداوند ابراهيم را آزمايشهاي بزرگي كرد. هنگامي كه از عهده آزمايشها به خوبي بر‌آمد؛ خداوند به او فرمود : "من ترا امام و پيشواي خلق قرار دادم.") قرائن قرآني و تاريخي مختلف، نشان مي دهد كه رسيدن به اين مقام،‌ بعد از مبارزه با بت پرستان بابل، و هجرت ابراهيم به شام، و ساختن خانه كعبه، و بردن فرزندش اسماعيل به قربانگاه بوده است. و جائي كه نبوت و رسالت، بايد از طرف خدا تعيين گردد، مقام امامت و رهبري همه جانبه خلق، كه اوج تكامل رهبري است، به طريق اولي بايد از سوي خدا تعيين گردد. (3)
      اما اهل سنت، امامت و مقام امام را چنين تفسير نكرده، بلكه آن را به معني رئيس حكومت جامعه اسلامي مي دانند. و به تعبير ديگر، زمانداران هر عصر و زمان را خلفاي پيامبر( وائمه مسلمين مي شمرند.(4) و به خاطر همين مسأله، جمعي از كساني كه سند حديث غدير را غير قابل انكار ديده اند، سعي داشته اند در دلالت آن به مسأله امامت و خلافت، ترديد كنند. لذا معناي ولايت را در حديث مذكور، صرفاً به محبت و ارادت خاصي،‌كه مردم بايد نسبت به حضرت علي( داشته باشند، تفسيركرد.(5) معتقد است كه دقت در مضون حديث، وشرايط مكاتي و زماني آن، و قرائن ديگر، به خوبي گواهي مي دهد كه هدف از آن، چيزي جز مسأله امامت و ولايت، به معني رهبري همه جانبه خلق نبوده است :
      1.طرز پياده شده حديث، با آن همه مقدمات، در آن بيابان سوزان، با آن خطبه مفصّل، و با اقرار گرفتن ازمردم، و در آن شرايط حساس زماني و مكاني، همه دليل بر اين مدّعا است.
      2. تبريكهايي كه از ناحيه گروهها و اشخاص مختلف، به علي( گفته شد، و نيز اشعاري كه شعرا در همان روز و بعد از آن سرودند، همه بيانگر اين واقعيت است، كه سخن از منصب علي( و مقام والاي امامت و ولايت بوده، نه چيز ديگر. (6)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع و مآخذ :
1. پنجاه درس اصول عقايد براي جوانان، ناصر مكارم شيرازي، ص237
2. سوره مباركة بقره/ آيه 124
3. پنجاه درس اصول عقايد براي جوانان، ناصرمكارم شيرازي، ص268
4. همان، ص238
5. استاد مطهري در كتاب "ولاء و ولايتها"، ص45،مي فرمايند : "معناي آيه الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الي النور"، اين نيست كه خدا دوست اهل ايمان است، بلكه معنا اين است كه خداوند با عنايت خاص خود، متصرف در شؤون اهل ايمان بوده. آنها در حفظ و صيانت خاص پرودرگارند.
پنجاه درس اصول عقايد براي جوانان، ناصر مكارم شيرازي، ص283



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط هادی فلاح

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 105
بازدید کل : 65816
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 842
تعداد آنلاین : 1